26 februari 2010

Holly Miranda - The Magician's Private Library

Holly Miranda vormde samen met onder andere multi-instrumentalist en producer Alex Lipsen (die werkte met onder andere TV On The Radio en de Yeah Yeah Yeahs) een aantal jaren de band The Jealous Girlfriends. Naar verluid maakte deze band twee prima platen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar geen noot van heb gehoord (al ben ik inmiddels wel nieuwsgierig geworden). Of The Jealous Girlfriends nog bestaan weet ik ook al niet, maar ik weet wel dat Holly Miranda tegenwoordig solo opereert en met The Magician's Private Library een opvallend debuut heeft afgeleverd. Op The Magician's Private Library heeft Holly Miranda Alex Lipsen ingeruild voor Dave Sitek, lid van TV On The Radio en als producer onder andere actief voor de Yeah Yeah Yeahs. Dave Sitek had een hele stevige vinger in de pap op het debuut van Holly Miranda, want The Magician's Private Library is op zijn zachtst gezegd nogal zwaar geproduceerd en bevat overduidelijk de handtekening van Dave Sitek. Deze zware productie werkte me in eerste instantie eerlijk gezegd flink op de zenuwen. Op het eerste gehoor verzuipt de stem van Holly Miranda, die me wel wat aan die van Cat Power doet denken, in overvolle arrangementen en dominant aanwezige instrumenten. Ik had in eerste instantie dan ook vooral het idee dat ik naar TV On The Radio met een zangeres zat te luisteren en dat was zeker niet altijd een genoegen. Nu wist ik nog goed dat ik ook niet direct overliep van enthousiasme toen Cat Power haar navelstarende folksongs verruilde voor Southern soul, maar dat dit enthousiasme toenam naarmate ik de plaat vaker had gehoord. Ik heb The Magician's Private Library daarom meerdere kansen gegeven en dit heeft geholpen. Ik denk nog altijd dat Holly Miranda een betere plaat had gemaakt wanneer ze had gekozen voor een sobere en stemmige instrumentatie en productie, maar The Magician's Private Library heeft toch ook wel zijn sterke punten. Waar de overdadige instrumentatie en productie net als bij TV On The Radio in eerste instantie op de zenuwen werken, blijken ze na verloop van tijd zeer doeltreffend. Het zorgt ervoor dat Holly Miranda op haar eerste plaat geen moment verveelt en steeds frequenter weet te overtuigen met nogal bezwerende songs die zich langzaam maar steeds nadrukkelijker opdringen, waardoor ik eigenlijk steeds enthousiaster ben geworden over deze plaat. Eindconclusie is wat mij betreft dan ook dat Holly Miranda moet worden gezien als een grote belofte voor de toekomst. Een belofte die met The Magician's Private Library een fascinerende en bij vlagen wonderschone groeibriljant heeft afgeleverd. Erwin Zijleman