21 juni 2010

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today

Ariel Pink’s Haunted Graffiti maakt al ruim vijf jaar platen die in kleine kring de hemel in zijn geprezen, maar waarvan het grote publiek geen chocola kan maken. Ik heb het zelf ook een paar keer geprobeerd met de muziek van Ariel Pink en zijn band, maar raakte iedere keer het spoor bijster in de aan alle kanten rammelende en je steeds weer op het verkeerde been zettende muziek van de band uit Los Angeles. Ook Ariel Pink’s Haunted Graffiti eerste plaat op een groter label is zeker geen lichte kost, maar desondanks zou Before Today wel eens de doorbraakplaat van de Amerikanen kunnen zijn. Het valt niet mee om de muziek op Before Today goed te beschrijven. Net als op zijn vorige platen laat Ariel Pink’s Haunted Graffiti zich beïnvloeden door zo ongeveer alle popmuziek uit de jaren 70 en 80 en worden deze invloeden vervolgens overgoten met een jaren 60 sausje. Hoewel Before Today veel minder invloeden uit de lo-fi bevat dan zijn voorgangers, is ook de nieuwe plaat van Ariel Pink’s Haunted Graffiti een bij vlagen behoorlijk ongrijpbare plaat. De meeste songs op Before Today doen me vooral aan de kille elektronische new wave uit de jaren 80 denken, maar tegelijkertijd zijn veel van de songs van Ariel Pink’s Haunted Graffiti voorzien van een sausje dat bestaat uit evenveel delen 60s psychedelica als 70s rock. Bij beluistering van Before Today komen 1001 namen bij me op, maar ze blijven geen van allen lang hangen. Soms heeft het wat van Bowie, soms wat van Beck, soms wat van 10cc, soms wat van The Human League, soms wat van het Franse Phoenix, soms wat van XTC, maar het zijn geen van allen vergelijkingen die het langer dan een songs volhouden. Before Today is aan de ene kant een plaat met uiterst toegankelijke en licht psychedelische popmuziek, maar het is ook een plaat die lekker eigenwijs tegen de stroom opvaart en meer dan eens precies datgene doet wat je net niet had verwacht. Ik ben er nog steeds niet uit of ik dit nu een briljante plaat moet vinden of niet. Ik ben er nog steeds niet uit of Ariel Pink’s Haunted Graffiti meer doet dan het omkeren van een enorme bak met invloeden uit 30 jaar popmuziek of niet. Voorlopig ga ik me er ook niet druk om maken, want Before Today is momenteel één van de platen die de zomer van 2010 kleur geeft. Voor mij is dat even meer dan genoeg. Erwin Zijleman