19 december 2010

Tijdschrift: Q 294

Met het Britse muziektijdschrift Q heb ik een haat-liefde verhouding. Als ik het iedere maand lees overheerst na verloop van tijd de teleurstelling, maar wanneer ik er af en toe een nummer uit pik, lees ik het altijd met bijzonder veel plezier. Aan het jaarlijstjes nummer van de Q val je je nooit een buil denk ik. Q trekt heel wat pagina's uit voor het opmaken van de balans en komt tot een heel mooi lijstje dat ook nog eens goed laat zien hoe breed de oriëntatie van het tijdschrift is (wel ander tijdschrift durft Take That in de lijst op te nemen naast alle platen die je overal ziet?). Wat Q ook altijd goed doet is voorspellen van welke artiesten we meer gaan horen in het komend jaar; het maakt me nu al nieuwsgierig naar een aantal debuten die er aan zitten te komen en zeker naar de eerste plaat van Clare Maguire. Met een mooi artikel over Eliott Smith en flink wat recensies van recent verschenen platen heeft Q 294 veel te bieden. Alles wat in Nederland verschijnt is minder. Erwin Zijleman