25 april 2011

Chris Barber - Memories Of My Trip

Ik ben niet erg thuis in de Britse jazz-scene en de naam Chris Barber deed bij mij dan ook geen belletje rinkelen. De inmiddels 81-jarige trombonist timmert inmiddels echter al zo’n 60 jaar aan de weg en behoort tot de meest invloedrijke jazzmuzikanten in Groot Brittannië. Ook buiten de jazz is Chris Barber zeer geliefd, want ook van onder andere blues, skiffle, gospel en rhythm & blues is de gelouterde muzikant niet vies. Het is prachtig te horen op de onlangs verschenen verzamelaar Memories Of My Trip. Ik geef eerlijk toe dat ik in eerste instantie vooral naar deze uit twee cd’s bestaande verzamelaar heb geluisterd vanwege de buitengewoon imposante gastenlijst, maar inmiddels ben ik ook zeker onder de indruk van de man’s muzikaliteit en veelzijdigheid. Voor de samenstelling van Memories Of My Trip is diep in de archieven gedoken, waarbij de nodige grootheden opdoken. Op Memories Of My Trip is Chris Barber onder andere te horen met Muddy Waters, Jools Holland, Eric Clapton, Mark Knopfler, Rory Gallagher, Jeff Healey en Van Morrison, waarvan er een aantal meerdere keren opduiken. Memories Of My Trip concentreert zich voor een belangrijk deel op genres waarin ik niet thuis ben of die ik niet tot mijn favorieten reken, maar toch viel en valt er voor mij veel te genieten op deze plaat. Voor de zang van Van Morrison of het snarenwerk van Rory Gallagher, Jeff Healey en Eric Clapton ben ik altijd wel te porren en ik moet zeggen dat het prachtig klinkt in combinatie met de trombone van Chris Barber. Voor fans van Chris Barber moet Memories Of My Trip haast een overvolle schatkist zijn, maar ook iedereen die Chris Barber niet kent zal veel plezier beleven aan deze fraaie verzamelaar, die opvalt door zijn veelzijdigheid en klasse. Door het ontbreken van kennis over Chris Barber en de muziek die hij de afgelopen 60 jaar heeft gemaakt, kan ik eigenlijk niet zo heel veel zinnigs toevoegen over deze plaat, maar gelukkig is de taal van de muziek universeel. Zijn platenmaatschappij noemt het “a gem of an album” en daar valt eigenlijk niets op af te dingen. Chris Barber staat op Memories Of My Trip nadrukkelijk in de schijnwerpers, terwijl muzikanten die ik reken tot mijn helden voor één keer genoegen moeten nemen met een plekje daarbuiten. Het resultaat is een even mooi als ontroerend eerbetoon aan een levende legende. Erwin Zijleman