09 oktober 2011

Drive-By Truckers - Ugly Buildings, Whores And Politicians: Greatest Hits 1998-2009

De Drive-By Truckers reken ik inmiddels precies tien jaar tot mijn favoriete bands. De band uit Athens, Georgia, blies me tien jaar geleden compleet van mijn sokken met het geweldige Southern Rock Opera en weet me sindsdien iedere keer weer te verrassen met steeds net iets anders klinkende, maar zonder uitzondering buitengewoon imponerende platen. Aan een verzamelaar van de Drive-By Truckers had ik op zich geen behoefte (ik heb alle platen van de band al in de kast staan), maar Ugly Buildings, Whores And Politicians: Greatest Hits 1998-2009 (geweldige titel overigens) zit inmiddels al een tijdje in de cd-speler van de auto en is er maar heel moeilijk uit te krijgen. Voor iedereen die nog niets of nog niet veel muziek van de Drive-By Truckers in huis heeft, biedt Ugly Buildings, Whores And Politicians: Greatest Hits 1998-2009 een hele fraaie kennismaking met het werk van de Drive-By Truckers. De 16 tracks op de maar liefst 75 minuten durende plaat, laten horen hoe goed en hoe veelzijdig de Drive-By Truckers zijn. Ook op Ugly Buildings, Whores And Politicians: Greatest Hits 1998-2009 laat de muziek van de band zich beschrijven als het beste van The Replacements, The Rolling Stones, R.E.M., The Band, Lynyrd Skynyrd, Uncle Tupelo en Neil Young en schakelen de Drive-By Truckers traploos tussen dampende Southern rock, rauwe rock ’n roll, donkere alt-country en eigenzinnige American Underground rock. Op deze verzamelaar ligt de nadruk op het wat stevigere werk van de band, maar gelukkig is er ook ruimte voor net wat meer ingetogen momenten, waarin de songwriter skills van de leden van de band misschien nog wel beter tot zijn recht komen. Beluistering van deze verzamelaar is niet zonder risico. Wanneer je deze 16 tracks eenmaal achter de kiezen hebt, wil je eigenlijk alleen maar meer en is de wens tot aanschaf van het complete oeuvre van de band nauwelijks te onderdrukken. Ugly Buildings, Whores And Politicians: Greatest Hits 1998-2009 bestrijkt zoals de titel al aangeeft de periode tussen 1998 en 2009 en bevat daarom geen tracks van de laatste twee platen van de band, The Big To-Do uit 2010 en Go-Go Boots uit 2011. Ook aan deze platen val je je zeker geen buil, maar als ik zelf zou moeten kiezen voor een aanvulling op deze mooie verzamelaar, zou ik toch kiezen voor een van de meesterwerken van de band: Southern Rock Opera uit 2001, The Dirty South uit 2004, A Blessing And A Curse uit 2006 of Brighter Than Creation’s Dark uit 2008. Zelf kijk ik in de tussentijd met extreem hoge verwachtingen uit naar de nieuwe plaat van de band, die me vast weer niet gaat teleurstellen. Erwin Zijleman