26 september 2012

House Of Cosy Cushions - Haunt Me Sweetly

Haunt Me Sweetly is naar verluid de derde cd van House Of Cosy Cushions, maar het is mijn eerste kennismaking met de muziek van de band rond Richard Bolhuis, die momenteel na Ierse omzwervingen vanuit Groningen opereert. Het is een kennismaking die naar veel meer smaakt, want House Of Cosy Cushions maakt op Haunt Me Sweetly hele bijzondere en vooral ook hele mooie muziek. De plaat opent met een tweetal uiterst ingetogen en psychedelisch aandoende tracks. Het zijn tracks die perfect passen bij de gure weersomstandigheden van het moment en doen verlangen naar een mooi vuurtje in de houtkachel. Ook wanneer House Of Cosy Cushions wat minder ingetogen muziek maakt, heeft de muziek van de band een hypnotiserend en psychedelisch karakter, dat in een enkel geval omslaat in een bijna avantgardistische uitbarsting. Haunt Me Sweetly ademt de sfeer van het verleden en doet wel wat denken aan de muziek die Pink Floyd in haar beginjaren maakte, maar ik hoor ook wel wat van Sparklehorse of Low. Al deze bands noemde ik ook bij mijn bespreking van Owls van LUIK (nog steeds een enorme aanrader overigens) eerder dit jaar, dus ook dat lijkt relevant vergelijkingsmateriaal, al is geen van de genoemde namen heel lang houdbaar en kan ik net zo makkelijk verwijzen naar The Velvet Underground of Nick Cave). Voor Haunt Me Sweetly heeft House Of Cosy Cushions flink wat instrumenten uit de kast getrokken (met een hoofdrol voor de viool), maar ze worden allemaal even subtiel, smaakvol en trefzeker ingezet. Haunt Me Sweetly heeft hierdoor een prachtig open geluid waarin veel moois te ontdekken valt. House Of Cosy Cushions lijkt bij vluchtige beluistering misschien hele sobere muziek te maken, maar beluister Haunt Me Sweetly met de koptelefoon en je hoort een rijk en buitengewoon veelzijdig geluid dat van alle kanten op je af komt en af en toe ambient achtige trekjes heeft. Een enkele uitzondering daargelaten is de muziek op Haunt Me Sweetly stemmig en zeer ingetogen. Het is muziek waarop het heerlijk wegdromen is, maar ondertussen wordt de plaat je bijna stiekem steeds dierbaarder. Het tempo op de plaat ligt vrijwel de gehele speelduur laag, maar desondanks is het een plaat die bol staat van de (onderhuidse) spanning. House Of Cosy Cushions maakt geen muziek die zich opdringt of die heel erg op zal vallen, maar na een aantal luisterbeurten had Haunt Me Sweetly me toch in haar greep. Het is een greep waaraan nauwelijks te ontkomen is, maar gezien de schoonheid van de muziek van House Of Cosy Cushions is dat geen ramp. Integendeel. Ik ben over het algemeen genomen niet zo positief over de Nederlandse popmuziek, maar moet inmiddels toch concluderen dat 2012 minstens een handvol hele bijzondere platen van eigen bodem heeft gebracht. Het betoverende Haunt Me Sweetly van House Of Cosy Cushions is er absoluut één van. Erwin Zijleman

Haunt Me Sweetly van House Of Cosy Cushions ligt binnenkort in de betere platenzaak. Je kunt de plaat ook bestellen via http://www.houseofcosycushions.com/Shop. House Of Coshy Cushions live aan het werk zien kan ook. De band is vanavond te zien in Vera in Groningen. Morgenavond (27 september) staat de band in de hoofdstedelijke poptempel Paradiso.