24 oktober 2012

Swelter - Mountains For Everyone

In het verleden wilde ik het predicaat "on-Nederlands goed" nog wel eens uit de kast halen, maar als dit predicaat al niet onzinnig was, is het dit jaar wel onzinnig gebleken. Wanneer ik alvast voorzichtig terugkijk op het muziekjaar 2012, zie ik opvallend veel platen van eigen bodem tussen mijn favorieten: Blaudzun, LUIK, Hospital Bombers, Moss, AlascA, ME, Lola Kite, Kim Janssen, Kris Berry, The Cosmic Carnival, I Am Oak, The New Shining, Jodymoon, Carice van Houten, House Of Cosy Cushions, Pole Shift Survival Group; het is niet eens een uitputtende lijst. Bij dit imposante stapeltje prachtplaten voegt zich nu Mountains For Everyone van het uit Zwolle afkomstige Swelter; misschien wel de mooiste van het hierboven genoemde stel. Swelter debuteerde een paar jaar geleden met een prima plaat (Songs Of Distance), maar levert nu met Mountains For Everyone een bescheiden meesterwerk af. De muziek van Swelter laat zich niet makkelijk in een hokje duwen. De band maakt over het algemeen genomen stemmige en zelfs wat donkere muziek, maar dat betekent niet dat de band grossiert in ingetogen luisterliedjes. Veel tracks op de plaat plakken flink uit met gitaren en elektronica, terwijl hiernaast zo nu en dan strijkers opduiken. Mountains For Everyone roept associaties op met de muziek van bands als The National, Editors en, dichter bij huis, dEUS. Met het noemen van wat namen in de alternatieve hoek ben je er echter niet, want zeker wanneer Swelter flink uitpakt hoor ik ook wel wat van stadionvullers als Coldplay en U2, al moet ik er wel direct bij zeggen dat deze het niveau van Mountains For Everyone al een tijdje niet meer gehaald hebben. Swelter maakt op Mountains For Everyone muziek die het experiment niet schuwt, maar toch toegankelijk klinkt . Dat is een bijzondere combinatie. Bij eerste beluistering werd ik vooral gegrepen door het grootse gebaar van de prachtige en overweldigende gitaarpartijen, de bedwelmende keyboards en de aanzwellende strijkers, maar inmiddels hoor ik ook steeds meer subtiele details. Mountains For Everyone is hierdoor een plaat vol geheimen, maar het is ook een plaat die direct bij eerste beluistering memorabel klinkt. Het is een volgende bijzondere combinatie. Mountains For Everyone valt niet alleen op door groots klinkende gitaren en elektronica, subtiele wendingen en een mix van toegankelijkheid en avontuur, maar trekt ook de aandacht door een subtiel vleugje Americana, de bijzonder aangename en fraaie vocalen van voorman Bart Drost en door een werkelijk glasheldere productie. De bijzonder fraaie verpakking is de kers op de taart. Mountains For Everyone is een grootse en meeslepende plaat vol toverkracht, die de complete internationale concurrentie het nakijken geeft. Een carrière vol hoge pieken gloort. Erwin Zijleman

Op donderdag 25 oktober presenteert Swelter haar nieuwe album in de Zwolse poptempel Hedon. Aanvang 21.00 uur.