16 december 2012

Jaarlijstje 2012


Jaarlijstjes? Ik was er vroeger een stuk serieuzer mee bezig dan de laatste jaren, maar ook ik heb de behoefte om aan het eind van een muziekjaar de balans op te maken. Dat begint bij alle platen die het afgelopen jaar een plekje op deze BLOG hebben verdiend. Een krent uit de pop is voor mij immers niet zomaar iets. Ik kan er daarom natuurlijk voor kiezen om een lijst te maken met alle platen die ik het afgelopen jaar heb gerecenseerd en dit te presenteren als mijn jaarlijst, maar dat is te makkelijk. Platen kunnen groeien, maar er zijn ook platen die achteraf bezien toch wat tegenvallen. Bovendien moet ik een onderscheid kunnen maken tussen een goede plaat, een hele goede plaat en een in alle opzichten memorabele plaat. Hoe graag ik het ook wil, 300 memorabele platen worden er in een jaar echt niet gemaakt. Hieronder vind je daarom een lijst met mijn 50 favoriete platen van 2012; stuk voor stuk hele goede platen in alfabetische volgorde. Wat valt op? Veel roots, veel vrouwen, redelijk wat oude garde en verrassend veel platen van eigen bodem. Na het samenstellen van deze lijst heb ik de 11 (ik kon het echt niet terug brengen tot 10) echt memorabele platen er uit gepikt en in alfabetische volgorde gepresenteerd. Wat loont dit jaar? Avontuur! Natuurlijk is dit een momentopname. Vraag me volgende week om mijn memorabele platen uit de lijst en ik kies misschien twee of drie andere platen. Over de meesterwerken van 2012 die ik nog moet ontdekken, want ook die zullen er zijn, heb ik het niet eens. Jaarlijstjes? Het is eigenlijk onzin, maar op de onderstaande lijsten ben ik desondanks stiekem best een beetje trots. Erwin Zijleman

De 50 van 2012

De 11 van 2012 voor een onbewoond eiland




En als toetje
De drie reissues van 2012


Mee naar een onbewoond eiland mag:

Guilty Pleasure


http://www.dekrentenuitdepop.blogspot.nl/2012/11/taylor-swift-red.html
Zwaar onderschatte plaat van een country- en popprinses die echt veel meer kan. Red is een plaat die groeit en groeit en groeit.