17 juni 2013

Queens Of The Stone Age - ...Like Clockwork

Ik heb Queens Of The Stone Age de afgelopen jaren eigenlijk nauwelijks gevolgd. Stonerrock is niet helemaal mijn ding en bovendien heeft de band met Rated R al weer 13 jaar geleden een plaat afgeleverd die normaal gesproken alle opvolgers overbodig maakt. Het heeft daarom even geduurd voordat ...Like Clockwork in de cd speler is verdwenen, maar toen dat eenmaal gebeurd was, was ik toch verrassend snel onder de indruk van de nieuwe plaat van QOTSA. Waar de band in het verleden vaak vertrouwde op meedogenloze riffs is ...Like Clockwork een verrassend ingetogen en ook verrassend melodieuze plaat. Voorman Josh Homme deed voor de zesde studioplaat van QOTSA een beroep op een imposante lijst gastmuzikanten, van wie Elton John zonder enige twijfel de meest opvallende is. Op ...Like Clockwork heeft QOTSA de stonerrock niet volledig afgezworen, maar de plaat zal zeker niet de boeken in gaan als een stonerrock mijlpaal. QOTSA laat zich op ...Like Clockwork vooral inspireren door muziek uit de jaren 70. Invloeden uit de melodieuze hardrock en symfonische rock zijn duidelijk hoorbaar, maar QOTSA is op haar nieuwe plaat ook niet vies van psychedelica en 70s pop. Het maakt van ...Like Clockwork een hele verrassende plaat, maar ik vind het ook een hele goede plaat. Het is knap hoe Josh Homme en zijn medestanders invloeden uit de jaren 70 weten te verwerken in eigentijds klinkende muziek. Het is nog knapper dat QOTSA haar sterke wapens op deze plaat deels ongebruikt laat en durft te vernieuwen. QOTSA imponeert nog altijd door goede songs en geweldige gitaren, maar het klinkt zo nu en dan totaal anders dan we van de band gewend zijn. Wat ook totaal anders klinkt is de zang van Josh Homme. Ik vond Homme tot dusver geen geweldige zanger, maar op ...Like Clockwork valt er weinig op zijn zang aan te merken. ...Like Clockwork is niet de overweldigende plaat die velen van QOTSA verwacht hadden, maar de impact is er na enige gewenning niet minder om. Zeker door de veelheid aan invloeden en het afwisselen van stevigere en minder stevigere songs is ...Like Clockwork al snel een imponerende plaat met grootse songs. Een stoner riff valt nu eenmaal meer op wanneer je hem goed verstopt dan wanneer je er 20 in een half uur geserveerd krijgt. Op ...Like Clockwork val je van de ene verbazing in de andere met een ingetogen piano ballad als opvallendste uitschieter. Of de gemiddelde QOTSA fan met deze plaat uit de voeten kan durf ik te betwijfelen, maar ik vind het persoonlijk een hele opvallende en bijzonder mooie plaat. En als ik plotseling behoefte heb aan een portie onvervalste stonerrock zet ik gewoon Rated R nog eens op. Erwin Zijleman