01 juli 2013

Black Uhuru - Guess Who's Coming To Dinner: The Best of Black Uhuru

Zodra de zon begint te schijnen en de temperaturen enigszins in de buurt komen van zomerse waarden, krijg ik behoefte aan reggae uit de speakers. Meestal grijp ik dan niet naar Bob Marley, Peter Tosh of Steel Pulse (de reggae grootheden waarvan ik het meest in de kast heb staan), maar naar Black Uhuru. Black Uhuru is een trio uit Kingston, Jamaica, dat in 1974 werd opgericht en tot op de dag van vandaag bestaat, zij het al lang niet meer in de originele samenstelling. Ik heb van Black Uhuru al tijden twee platen in huis. Sinsemilla uit 1980 en Red uit 1981 zijn volgens de kenners de beste platen van de Jamaicaanse band en het is wat mij betreft ook de beste reggae die ik in de kast heb staan, wat de rest van het oeuvre van de band overbodig maakte. Sinds kort hebben Sinsemilla en Red gezelschap gekregen van Guess Who's Coming To Dinner: The Best of Black Uhuru. Het is een bijzonder aangename verzamelaar waarop Sinsemilla en Red uiteraard stevig zijn vertegenwoordigd, maar er ook voldoende aandacht is voor de andere platen van Black Uhuru. Black Uhuru maakte haar beste muziek aan het begin van de jaren 80 aan de hand van de succesvolle producerstandem Sly Dunbar en  Robert Shakespeare, beter bekend als Sly & Robbie. In die dagen beschikte Black Uhuru over een drietal ijzersterke wapens: geweldige vocalen, het fantastische geluid (van Sly & Robbie) en de messcherpe politieke teksten. Het zijn wapens die Black Uhuru het grootste deel van haar muzikale leven heeft behouden, al staken ze niet vaak meer in de grootse vorm van Sinsemilla en Red. Desondanks biedt Guess Who's Coming To Dinner: The Best of Black Uhuru een fantastische luisterervaring. De verzamelaar van Black Uhuru, waarvan de hoes overigens is geïnspireerd door die van Sinsemilla,  bevat 16 tracks die de zon laten schijnen, maar staat ook vol met gedreven tracks die een muzikale, vocale en politieke bevlogenheid laten horen die bij de meeste hedendaagse reggae bands ontbreekt (waarschijnlijk omdat er minder misstanden zijn om aan de kaak te stellen, al is er ook momenteel genoeg te klagen lijkt me). Veel muziekliefhebbers als ik houden er geen grote reggae collectie op na en beperken zich tot de bekende platen van Bob Marley en Peter Tosh en heel soms tot Steel Pulse, dat vanuit Engeland Nederland wat vaker en makkelijker wist te bereiken dan de Jamaicaanse bands. Veel betere reggae wordt als je het mij vraagt gemaakt door Black Uhuru. In het oeuvre van de band zijn Sinsemilla en Red de onbetwiste hoogtepunten, maar de fraai samengestelde en fantastisch klinkende compilatie Guess Who's Coming To Dinner: The Best of Black Uhuru vormt absoluut een waardig alternatief. Snel luisteren, het zorgt ervoor dat de zomer niet verdwijnt maar eindelijk een echte zomer wordt. Erwin Zijleman