20 oktober 2013

Nikki Sudden - The Boy From Nowhere, Who Fell Out Of The Sky

Hoe vaak overkomt het me dat ik word verrast door een vergeten muzikant uit het verleden, die me vervolgens zes cd’s lang op het puntje van de stoel houdt en me diep weet te ontroeren met het ene wonderschone popliedje na het andere. Niet heel vaak, of zeg maar gerust bijna nooit. Door een mooie recensie in het prachtige muziektijdschrift Heaven (aanrader), werd ik op het spoor gezet van Nikki Sudden (echte naam: Adrian Nicholas Godfrey) en de eerder dit jaar verschenen box-set The Boy From Nowhere, Who Fell Out Of The Sky. Voor minder dan een tientje per cd krijg je een prachtige introductie tot een voor velen onbekende of alleen van naam bekende muzikant. Eerst maar even de historie. Nikki Sudden duikt aan het eind van de jaren 70 op in de band Swell Maps; een cultband die invloeden uit de postpunk, Krautrock en noiserock aan elkaar weet te smeden tot niet erg succesvolle maar wel door de critici bejubelde muziek. Na het uit elkaar vallen van Swell Maps (waarin overigens ook zijn broer Epic Soundtracks speelde) begon Nikki Sudden aan een eveneens weinig succesvolle solocarrière, die hij tijdelijk verruilde voor de wederom met zijn broer gevormde band The Jacobites. Wanneer Nikki Sudden in 2006 op slechts 49-jarige leeftijd overlijdt (zijn broer zou overigens slechts 47 jaar oud worden) heeft hij een flinke stapel soloplaten op zijn naam staan, waaraan na zijn dood nog een aantal postuum wordt toegevoegd. Het is een prachtig en fascinerend oeuvre dat absoluut ontdekking verdient. Dat kan prachtig via het uit maar liefst zes cd’s bestaande The Boy From Nowhere, Who Fell Out Of The Sky. In bijna zeven en een half (!!) uur muziek krijg je een prachtige introductie tot de muziek van Swell Maps, The Jacobites en vooral het solowerk van Nikki Sudden en weet je vrijwel direct dat het rijtje Nikki Sudden in de platenkast de komende tijd nog wel wat verder uit zal dijen (het prachtige The Bible Belt uit 1983 heb ik inmiddels toegevoegd). The Boy From Nowhere, Who Fell Out Of The Sky schiet meerdere kanten op. Van de eclectische muziek van Swell Maps tot bezwerende akoestische folky luisterliedjes en van Rolling Stones achtige rock tot lang uitgesponnen psychedelische tracks vol geweldig gitaarwerk dat herinnert aan Neil Young en een op stoom zijnde Crazy Horse; het zijn slechts een paar van de uitersten binnen het rijke oeuvre van Nikki Sudden. Bij beluistering van de muziek van Nikki Sudden valt een complete platenkast vol invloeden om, maar in de meeste gevallen zal blijken dat Nikki Sudden een paar jaar eerder was dan het opduikende vergelijkingsmateriaal, waardoor de invloed van Nikki Sudden op de popmuziek van grote waarde moet worden geacht (zo is mij nu wel duidelijk waar Lloyd Cole en The Waterboys de mosterd hebben gehaald en hier blijft het zeker niet bij). De eerste twee cd’s in de box-set bevatten het "bekendere" werk van Nikki Sudden en laten horen dat hij een bijzonder getalenteerd songwriter was. Met name zijn solowerk is van een ongekend hoog niveau en is direct zwaar verslavend. Het zijn stuk voor stuk songs waarvoor menig legendarische band een moord zou hebben gedaan. Na de eerste twee cd’s duikt The Boy From Nowhere, Who Fell Out Of The Sky de diepte in en komen we uit bij wat obscuurder werk en live-materiaal, maar het hoge niveau blijft. The Boy From Nowhere, Who Fell Out Of The Sky is zes cd’s lang genieten en hoe vaker je de muziek van Nikki Sudden hoort hoe mooier het wordt. Ik schaam me natuurlijk dood dat ik de muziek van de Brit, die een groot deel van zijn carriere in de VS vorm gaf, niet eerder heb gehoord, maar waarschijnlijk kan ik de muziek van Nikki Sudden nu beter op de juiste waarde schatten dan 30 jaar geleden (ik weet het eigenlijk wel zeker). Iedereen die na het lezen van deze recensie nieuwsgierig is geworden naar de muziek van Nikki Sudden kan ik alleen maar aansporen om haast te maken met de aanschaf van deze prachtige box-set; de oplage schijnt beperkt te zijn. Erwin Zijleman