28 december 2013

David Newbould - Tennessee

Ik was net de prachtige jaarlijst van de Euroamericana chart (http://www.euroamericanachart.eu) aan het uitpluizen, toen ik een mailtje ontving van ene David Newbould, die me zijn cd Tennessee aanbood. Tennessee was ik toevallig net tegen gekomen in de jaarlijst van de EAC, dus mijn interesse was direct gewekt. Een paar minuten later kwam de cd al uit de speakers (digitaal aangeleverde muziek heeft ook zijn voordelen) en al snel wist ik dat Tennessee van David Newbould een plaat naar mijn hart is. David Newbould komt oorspronkelijk uit het Canadese Toronto, maar na een verblijf in Austin, Texas, streek hij voor het maken van zijn laatste plaat neer in Nashville, Tennessee. Tennessee is David Newbould’s eerbetoon aan Nashville; de bakermat van heel veel goede rootsmuziek. David Newbould ging niet in zijn eentje naar Nashville, maar nam een flinke band mee. Tennessee is hierdoor een vol klinkende plaat geworden met vooral lekker in het gehoor liggende rootsmuziek. Countryrock staat centraal op Tennessee, maar deze wordt door David Newbould op knappe wijze vermengd met invloeden uit de radiovriendelijke rockmuziek die het zo goed doet op de Amerikaanse radiostations. De muziek van de Canadese singer-songwriter is tot dusver vooral vergeleken met die van Ryan Adams (die ook in 2013 helaas weer niets van zich heeft laten horen), maar ik hoor ook geregeld wat van Tom Petty of zelfs Springsteen, zeker wanneer de countryrock wat minder centraal staat en het tempo wat hoger ligt. Persoonlijk ben ik het meest gecharmeerd van de meer ingetogen songs met flink wat invloeden uit de countryrock, zeker wanneer hierin een geweldige zangeres (Kalisa Ewing) opduikt. In deze songs weet David Newbould diep te ontroeren en steekt hij Ryan Adams nadrukkelijk naar de kroon, terwijl de meer uptempo songs vooral een goed gevoel geven. Tennessee is in muzikaal en vocaal opzicht een hele sterke plaat. De instrumentatie is vol en gloedvol en David Newbould beschikt over een hele mooie en bijzondere stem (ik hoor af en toe de melancholie van Roy Orbison), die in het brede muzikale spectrum op Tennessee uitstekend uit de verf komt. De derde sterke troef van Tennessee is de serie uitstekende songs. David Newbould schrijft songs die niet onmiddellijk in de voetsporen treden van alles wat er al is, maar op hetzelfde moment blijven de songs van de Canadees heerlijk hangen en zijn heel veel songs op Tennessee na één keer horen al onmisbaar. Dat de plaat de jaarlijst van de Euroamericana chart heeft weten te halen verbaast me al lang niet meer. Tennessee van David Newbould is één van de smaakmakers van het rootsjaar 2013. Een mooiere laatste zaterdag bijdrage (die ook volgend jaar in het teken zal staan van onbemind of onbekend talent  in het rootssegment) had ik me niet kunnen wensen. Prachtplaat. Punt. Erwin Zijleman

Tennessee van David Newbould ligt niet in Nederland in de winkel. Een fysiek exemplaar kan worden verkregen via de website van David Newbould (http://www.davidnewbould.com), voor de digitale versie ben je aangewezen op iTunes (https://itunes.apple.com/us/album/tennessee/id625628453).