03 juli 2015

Novella - Land

Het aanbod aan nieuwe muziek is momenteel zo groot dat ik onmogelijk alles dat ik voorbij zie komen kan beluisteren. Ik selecteer daarom vooral op basis van mijn persoonlijke smaak en de goede smaak van anderen, maar er zijn meer mogelijkheden om als nieuwe band op te vallen. 

Zo trekt een opvallende verpakking eerder mijn aandacht dan een saai hoesje en dat vergroot de kans op beluistering, want als ik de cd eenmaal in mijn handen heb is het een kleine moeite om hem ook even in de cd speler te stoppen. 

Het feit dat Land van de Britse band Novella uiteindelijk in de cd speler verdween bewijst dat een opvallende verpakking ook foeilelijk kan zijn, want veel lelijkere covers dan die van het debuut van de band uit Londen zijn redelijk zeldzaam. Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de muziek en die is in het geval van Novella prima. 

Het debuut van de Britse band laat zich nadrukkelijk beïnvloeden door de shoegaze en dreampop uit de jaren 90. Dat is op zich geen aanbeveling, want het aantal bands dat dit op het moment doet is zo idioot groot, dat het vrijwel onmogelijk is om je als beginnende band nog te onderscheiden. Novella slaagt hier wel in en levert een plaat af die bij mij is aangekomen als de spreekwoordelijke mokerslag. 

Nu hou ik natuurlijk wel van een opgewarmde prak shoegaze en dreampop, maar inmiddels wordt het zelfs mij wat teveel. Novella biedt gelukkig veel meer dan alleen maar invloeden uit de shoegaze en dreampop. Vergeleken met de meeste andere bands die aan de haal zijn gegaan met deze invloeden kiest Novella voor een hoger tempo, rauwer gitaarwerk en vooral heel veel invloeden uit de psychedelica. 

Waar veel bands de afgelopen tijden een al dan niet geslaagde poging deden om het geluid van Lush (nog altijd een van mijn favoriete 90s bands) nauwgezet te reproduceren, neemt Novella genoegen met flarden Lush. Deze flarden Lush, bestaande uit mooie gitaarlijnen, aangename vrouwenstemmen en een goed gevoel voor perfecte popliedjes, worden vervolgens aangevuld met beukende drums, stuwende bassen, aan alle kanten uit de bocht vliegende gitaren en vooral een hoeveelheid psychedelica die je mee terug neemt naar de Amerikaanse westkust van de late jaren 60. Invloeden uit de Paisley Underground en een voorliefde voor de muziek van Black Sabbath brengen het unieke geluid van Novella verder op smaak. 

Het is een combinatie van invloeden die uitstekend werkt. Novella voegt absoluut iets toe aan alles dat de shoegaze en dreampop al heeft voortgebracht en maakt bovendien muziek die al heel snel vrijwel onweerstaanbaar blijkt. Voor mij zelfs compleet onweerstaanbaar.

Land klinkt als Lush dat via een tijdmachine is afgeleverd in de ‘Summer Of Love’ of als The Bangles die zijn ingelijfd bij My Bloody Valentine. Primal Scream’s Bobby Gillespie omschreef de muziek van Novella als ‘psych dream pop in full overdrive’ en ook dat is een vlag die de lading dekt. 

Novella maakt muziek die bij vlagen heerlijk dromerig klinkt, maar het is ook muziek die in een moordend tempo wordt afgewerkt. Het is een bijzondere combinatie die dwingt tot luisteren. Ik geniet vooral van de geweldige zang en van het briljante gitaarwerk op de plaat, maar ook de rol van de ritmesectie, die Land steeds weer naar grotere hoogten stuwt, moet niet onderschat worden.

Het blijft een spuuglelijk hoesje waarin Land van Novella is verpakt, maar het heeft me wel een wereldplaat opgeleverd. Een van de meest bijzondere en één van de beste debuten van 2015 en dat zal nog wel even zo blijven. Erwin Zijleman

Koop bij bol.com   cd   Koop bij bol.com  LP