14 september 2015

Heather Maloney - Making Me Break

Ik was iets meer dan twee jaar geleden zeer positief over de titelloze (derde) plaat van Heather Maloney. 

De singer-songwriter uit Northampton, Massachusetts, verraste op deze plaat vooral met lekker in het gehoor liggende popliedjes, maar schuwde af en toe ook een uitstapje richting meer authentiek klinkende folk niet. 

Haar nieuwe plaat Making me Break werd in Nashville opgenomen met producer Bill Reynolds (Band Of Horses, Calexico) achter de knoppen. Het levert wederom een plaat op die niet kiest tussen verantwoorde rootsmuziek en lekker in het gehoor liggende pop- en rockmuziek. 

Bill Reynolds heeft Making Me Break bij vlagen voorzien van een gloedvol rootsrock geluid. Het is een mooi vol geluid dat uitstekend past bij de krachtige stem van Heather Maloney en het is bovendien een geluid dat bijzonder aangenaam voortkabbelt. Hiertegenover staan meer ingetogen songs met vooral invloeden uit de folk.

Omdat Heather Maloney niet kiest tussen pure rootsmuziek en radiovriendelijke popmuziek, viel ze met haar vorige plaat wat tussen wal en schip en dat dreigt ook met Making me Break weer te gebeuren. Een Amerikaanse producent noemde het nieuwe album van Heather Maloney zelfs schizofreen; ik hou het liever op veelzijdig. 

Het zou overigens zonde zijn als ook de nieuwe plaat van Heather Maloney weer tussen wal en schip valt, want Making Me Break is in meerdere opzichten een uitstekende plaat. Heather Maloney beschikt over een krachtig, maar ook veelzijdig stemgeluid dat in meerdere genres uit de voeten kan (wat ook wel blijkt uit het feit dat lekker in het gehoor liggende rocksongs worden afgewisseld met uit de tenen komende folksongs) en heeft haar nieuwe plaat voorzien van een zeer aangenaam en al even veelzijdig geluid. Ook met de songs van de Amerikaanse singer-songwriter is helemaal niets mis en haar meer ingetogen songs zijn zelfs van grote klasse. 

Making Me Break is uiteindelijk nog net iets beter dan zijn ook al uitstekende voorganger en verdient echt veel meer aandacht dan de plaat tot dusver krijgt. Erwin Zijleman

Koop bij bol.com