30 december 2015

Cam - Untamed

Ik weet niet meer welk country jaarlijstje het was, maar ik weet nog wel dat Untamed van Cam bovenaan stond. 

Toen ik de plaat had opgezocht in Spotify kon ik me na het bekijken van de cover maar moeilijk voorstellen dat deze plaat de prachtplaten van onder andere Kacey Musgraves, Chris Stapleton en Ashley Monroe had verslagen. Een typisch geval van ‘Don’t judge a book by it’s cover’, want deze Cam kan wel wat. 

Cam is het alter ego van de in California opgegroeide Camaron Ochs. Dat is geen staat die ik direct associeer met countrymuziek, maar dat is wel het genre waarin Cam zich beweegt. 

Helemaal nieuw in de muziek is Cam overigens niet, want de afgelopen jaren profileerde ze zich al als songwriter en schreef ze onder andere songs voor Miley Cyrus. Ook op Untamed laat Cam horen dat ze het schrijven van songs prima beheerst. De songs op Untamed liggen bijzonder lekker in het gehoor, maar het zijn zeker niet de niemendalletjes die in een groot deel van de Nashville country gemeengoed zijn. 

Cam laat op haar debuut horen dat ze zowel in uptempo songs als in ballads uitstekend uit de voeten kan. Haar songs zijn zeer smaakvol gearrangeerd en vakkundig geproduceerd. Natuurlijk is het een productie zonder al teveel scherpe kantjes, maar ik hoor het uit Nashville wel eens gepolijster. 

Cam schrijft niet alleen prima songs, maar blijft ook als zangeres makkelijk overeind. Ze kan uitstekend uit de voeten in songs met een lichte country snik, maar overtuigt net zo makkelijk in songs met meer invloeden uit de West Coast popmuziek, die er eveneens aan bijdragen dat deze plaat beter is dan de gemiddelde plaat uit Nashville. 

Net als de onlangs besproken plaat van Maddie & Tae is het een plaat die het ongetwijfeld geweldig zal doen op de Amerikaanse countrystations, maar ik kan er persoonlijk ook goed mee uit de voeten. Cam heeft een plaat gemaakt vol knap in elkaar stekende countrysongs, die met speels gemak boven de grijze massa uitsteken. Het klinkt bijzonder lekker, maar het heeft ook inhoud. Prima plaat! Erwin Zijleman