16 april 2017

Leslie Mendelson - Love And Murder

Toen Leslie Mendelson in 2005 voor het eerst opdook lag een mooie carrière in het verschiet. 

Haar met name door Carole King en Joni Mitchell beïnvloede muziek deed het goed bij de critici en het in hetzelfde jaar verschenen debuut Take It As You Will liep over van de belofte. 


Die belofte maakte Leslie Mendelson vervolgens meer dan waar met het vier jaar later verschenen Swan Feathers, dat de singer-songwriter uit New York had moeten scharen onder de smaakmakers binnen de vrouwelijke singer-songwriters van dat moment. 


Swan Feathers deed helaas niet zo veel en na de release van de plaat in 2009 bleef het heel lang stil. Tot vorige week dan, al is het meer geluk dan wijsheid dat ik de derde plaat van Leslie Mendelson tegen kwam in de Amerikaanse lijstjes met nieuwe releases. Ik ben overigens heel blij dat ik de plaat tegen kwam, want Leslie Mendelson bulkt nog steeds van het talent. 


Love And Murder volgt op een periode vol tegenslagen. Leslie Mendelson’s ontdekker Joel Dorn overleed onverwachts, het label dat haar zo trots had binnengehaald zette haar na het uitblijven van succes meedogenloos aan de kant, een afgeronde plaat bleef op de plank liggen en natuurlijk waren er ook de persoonlijke tegenslagen die bij het leven horen. 


Het klinkt allemaal door op Love And Murder dat opvalt door een enorme intensiteit en intimiteit. Leslie Mendelson laat zich nog altijd nadrukkelijk beïnvloeden door het baanbrekende werk van met name Joni Mitchell en Carole King. Uit het oeuvre van Carole King klinken de hoogstaande popsongs en de emotie door, terwijl invloeden van Joni Mitchell er voor zorgen dat het werk van Leslie Mendelson opvallend intiem is en ook buiten de lijntjes durft te kleuren. 


De singer-songwriter uit New York werkte dit keer samen met songwriter Steve McEwan en topproducer Mark Howard, die eerder werkte met onder andere Bob Dylan, Tom Waits, Lucinda Williams en Emmylou Harris en Love And Murder heeft voorzien van een smaakvol en over het algemeen genomen behoorlijk ingetogen geluid. Het is een geluid dat perfect past bij de stem van Leslie Mendelson, want wat maakt de Amerikaanse indruk met haar zang, die bij mij in ieder geval garant staat voor kippenvel. 


Love And Murder bevat vooral eigen songs (al citeert het fraaie Coney Island stevig uit Billy Joel’s Goodnight Saigon), maar ook de covers van Bob Dylan's Just Like a Woman en Roy Orbison's Blue Bayou zijn opvallend trefzeker. 


Het zijn vooral de prachtige stem van Leslie Mendelson en haar opvallend intense en intieme songs die van Love And Murder zo’n mooie plaat maken, maar ook de fraaie productie en even mooie instrumentatie dragen bij aan het zo fraaie eindresultaat. 


Ondanks de belofte van 12 jaar geleden opereert Leslie Mendelson momenteel in de anonimiteit, maar een wonderschone plaat als Love And Murder verdient een veel beter lot. Ik was de singer-songwriter al lang weer vergeten, maar wat ben ik blij dat Leslie Mendelson terug is en wat is Love And Murder een mooie en indringende plaat. Erwin Zijleman


Het zal niet meevallen om in Nederland een fysiek exemplaar van Love And Murder van Leslie Mendelson te scoren, maar met wat geduld kan bestellen via haar wesbite natuurlijk wel: http://royalpotatofamily.com/product/leslie-mendelson-love-and-murder/.